interaktive fortællinger

programmet twine er lavet til interaktive fortællinger

Twine findes på SkoleTube. Du kan dog sagtens bruge Twine på nettet også, også med elever, da man ikke skal oprette en bruger. Det er browseren, der gemmer ens projekter (vær dog opmærksom på, at nogle browsere er indstillet til automatisk at slette efter et bestemt antal dage. På nettet skal I altså huske også at gemme jeres projekter lokalt, så I altid kan indlæse dem fra computeren igen. Derfor anbefaler vi, at du, hvis dn skole har adgang, arbejder med Twine via SkoleTube, så eleverne altid kan genfinde deres projekter. 

sammenhæng mellem interaktive fortællinger & digital teknologiforståelse

Interaktive fortællinger kan være vidt forskellige, både i narrativ struktur, i grad af interaktivitet og måden, den foregår på. Man kan på den måde argumentere for, at et spil også er en interaktiv fortælling, da vejen igennem spillet jo delvist skabes af spillerens valg og handlinger, og der på den måde dannes en personlig fortælling.

Selve den computationelle struktur, der bruges, når der laves interaktive fortællinger, ligner i det hele taget en række andre digitale artefakter. Ligesom spil, benytter også apps, websites, quizzer og chatbots sig fx af, at brugeren bliver præsenteret for nogle valg (hvad vil jeg klikke på, svare, eller lign.) og derudfra genererer programmet så et output (fx visning af underside, et specifikt svar, et tab af point eller liv, m.m.)  

Et særligt fokus, når der arbejdes med interaktive fortællinger i teknologiforståelse er derfor, at eleverne bliver i stand til at genkende/genkalde sig den bagvedliggende computationelle struktur/algoritme, så de kan anvende deres viden, når de arbejder med alle mulige andre artefakter også.

Gå til undersider

I "sandkassen" finder du små videovejledninger og øvelser, som får dig godt i gang med Twine. Du finder også en lille guide og ressourceark til udprint.



I "narrative strukturer" finder du en række visualiseringer af narrative strukturer, som en interaktiv tekst kan bygges op over.



I "computationelle strukturer" finder du en indføring i, hvordan du kan arbejde med de bagvedliggende mekanismer.


I forløbsidéer finder du links og ressourcer til længere forløb med interaktive fortællinger